pondělí 10. prosince 2012

Euronics aneb opakovaný vtip není vtipem



Jeden kamarád mi nedávno poslal odkaz na amerického barda stand-up George Carlina (Celé video předložím na konci článku). Na půl dne jsem se poté zasekl na sledování stand-up.  

Již dlouho mám v plánu rozebrat reklamy na Euronics, které druhým rokem využívají tohoto druhu vystoupení k propagaci svých prodejen s elektronikou. Klukem z reklamy se v případě Euronics stal Jan Plouhar. Toho před lety vystřelil studentský film Brak. Od té doby má za sebou řadu televizních filmů a role v několika českých „soap operách“ (rozuměj v seriálech pro dlouhověké matky v domácnosti). Celý koncept připravila agentura Ogilvy & Mather Morava. Zde si můžete přečíst vyjádření ke kampani. Dle Account Managera Tomáš Kadlece „… kampaň jednoduše funguje a pro diváky představuje příjemný způsob, jakým jsou informováni o aktivitách a službách společnosti EURONICS.“ Příjemný způsob... jak pro koho, dodávám.    

Nemohu se ubránit dojmu, že ve stand-up jde především o moment překvapení. Rozebírání běžných životních témat z jiného úhlu pohledu s netradičními glosami a především s nečekanou pointou. Jenže u reklam na zboží z Euronics víme předem, že hlavní postava propaguje elektroniku. Zbývá jen zjistit, zda se oslím můstkem přenáší k televizi s LED obrazovkou, ledničce nebo žehličce. Tím se celá scénka posouvá směrem k trapnosti. 



Ještě tak kdyby si pro spotřebiče chodil každý den někdo jiný a firma by použila jako loni více herců. Takto se mi vnucují otázky: „Opravdu baví toho pána chodit každý den svádět prodavačku? Co má za duševní problém?“ Celý koncept stand-up comedy vyjde v tomto případě "sériové reklamy" naprázdno. Jde jen o slova a nezmění to ani „frajerské“ 3D brýle. Spoty se příliš brzy ohrají, i kdyby byly napoprvé sebevíc vtipné, podruhé už prostě fungovat nemohou. Je to, jako byste vyprávěli jeden vtip ve stejné hospodě každý den několikrát. Zřejmě by vás někdo inzultoval již po prvním večeru. Jediné, čím se tak Euronics může ohánět, je ono okřídlené „I špatná reklama je reklama.“ 

A závěrem opravdový stand-up (pro neznalé angličtiny s titulky). Přikládám i odkaz na irského komika Dylana Morana, známého ze seriálu Black Books. Prosím proto všechny společnosti a komunikační agentury, nechte stand-up stand-upem a zkuste něco jiného.


Žádné komentáře:

Okomentovat