Vzhledem k probíhajícím volbám a právě vrcholící
kampani k druhému kolu presidentských voleb, se naskytla unikátní příležitost
porovnat dva volební spoty kandidátů na presidenta ČR. Oba klipy jsou natočeny
navýsost profesionálně. A každý z nich vypovídá něco o člověku, kterého
propaguje.
Důležité je si uvědomit, že celá kampaň je v našem malém středoevropském rybníčku vlastně první tohoto druhu. A tak mě už během prvního kola zajímala grafická úroveň propagace jednotlivých
kandidátů. Je nutno říci, že Karel je v tomto ohledu o několik koňských
délek před Milošem. Na webu www.zemannahrad.cz
je možné se přesvědčit, že se jedná o ne příliš povedené logo (úroveň
roku cca 2000). A celý web je na tom podobně. Oproti tomu Karlova propagace je precizní, moderní a čistá. Na www.volimkarla.cz se
můžete přesvědčit sami. Klasické logo nikde nepoužívá. Jakousi značkou je pouze
Karel sám, headline, subheadline a podpis.Toliko ke grafické stránce celé věci.
Začněme tedy s vlastními spoty.
Karel Schwarzenberg
Vyrazil do boje se dvěma minutovými spoty, které jsou ale odlišné
pouze v některých otázkách a známých tvářích. Spoty točil režisér Vladimír
Michálek (Zapomenuté světlo, Je třeba
zabít Sekala, O rodičích a dětech…) v pražském studiu MAT.
Ve spotech vystupuje 17 známých osobností. Ty pokládají
Karlovi otázky, na které odpovídá. Klip je visuelně propojen s celou kampaní
– bilboardy, web… Použitá kombinace barev jednak odkazuje na českou trikoloru,
jednak působí seriózním dojmem a jemně šedý podklad nechává vyniknout podstatě
sdělení. A sice – za Karlem stojí spousta známých osobností, které se
ho nebojí podpořit. Zároveň lehce osobní formou vypovídají mnoho o
Schwarzenbergovi. Milý, vtipný, slušný stařík se sklony k narkolepsii.
Spot je takový, jaký je Karel sám.
Miloš Zeman
Ani Milošovi se nedá upřít kvalitně natočený spot. Ten natočil
Filip Renč (Rebelové, Román pro ženy,
Hlídač č. 47, remake seriálu Sanitka…).
Majestátní hudba, sametový hlas, narážka na Milošův osobní vztah se stromy,
prohlášení o pevnosti svých názorů, šedivosti naší politiky, slogan „Lepší než proklínat tmu, je zapálit alespoň
jednu svíčku“, apel na svou nejhorší (ale možná i nejlepší?) vlastnost –
důvěřivost, slova o životě prožitém tak aby se za sebe Miloš nemusel stydět a
aby se za něj nemusela stydět ani jeho dcera Kateřina, protože děti jsou přece
naše budoucnost, a závěrečné objetí v křesle. Nemohu se ubránit dojmu, že
Milošův klip je složen ze samých otřepaných frází a klišé. Natočen pomocí
filmové řeči. Jasná linie a postup. Důchodce Miloš začíná na Vysočině objímáním
stromů, pak jde cestou necestou až k matičce Praze, tam vystoupá po
Starých zámeckých schodech, až skončí na hradě v křesle se svou milovanou
dcerou. Celý Milošův spot je takový, jakým by zřejmě Miloš chtěl být, leč jen v očích
veřejnosti. Inu takový pohádkový.
Je jasné, že spoty jsou určeny hlavně pro voliče jiných kandidátů. Kdo dal v prvním kole hlas některému z dua Karel – Miloš, toho TV spoty nepřemluví. Buď jak buď, v sobotu se ukáže, komu Vašek vyklidí skříně.
Žádné komentáře:
Okomentovat